Σημειώσεις
Θ Ε Ω Ρ Ι Α Ν Ο Τ Ε Σ και η Δ Ι Α Δ Ο Χ Η Τ Ο Υ Σ Τα ονόματα που έχουν οι διάφορες νότες στο αγγλικό και το ιταλικό σύστημα: Οι νότες αυτές σχηματίζουν την κλίμακα Ντο ματζ όρε, που είναι η πρώτη κλίμακα.
Παράδειγμα:
ΑΞΙΕΣ
1.ΟΛΟΚΛΗΡΟ 4.ΟΓΔΟΟ Πίνακας με ισοδυναμίες.
____________________________________________ ΡΥΘΜΟΙ
________________________________ ΑΚΟΡΝΤΑ - ΘΕΩΡΙΑ - ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΑΚΟΡΝΤΩΝ Συγχορδίες ματζόρε και μινόρε Έχουμε ένα τραγούδι σε κλίμακα C ματζόρε. Η κλίμακα αυτή (που είναι η πιο απλή που υπάρχει), περιέχει τις νότες C, D, E, F, G, A, B Αριθμούμε τις νότες όπως παρακάτω:
Οι συγχορδίες του τραγουδιού αυτού αποτελούνται στην πιο απλή και κλασική τους μορφή από τρεις νότες, και σχηματίζονται αν πάρουμε τις νότες από την κλίμακα του τραγουδιού μία παρά μία. Σχηματίζουμε λοιπόν τις συγχορδίες παίρνοντας τις νότες της παραπάνω κλίμακας μία παρά μία: C - E - G = Συγχορδία Ντο ματζόρε = C ( πρώτη, τρίτη ,πέμπτη νότα της κλίμακας C ) Αυτές είναι και οι συγχορδίες που "περιέχονται" στην κλίμακα C ματζόρε. Κατά 99%, τα τραγούδια που είναι σε αυτή την κλίμακα περιέχουν αυτές τις συγχορδίες. Οι συγχορδίες - Mατζόρε - έχουν πάντα τα εξής διαστήματα: από την βασική νότα μας συν 2 τόνους έχουμε την ( ματζόρε) 1 ----( 2 τόνοι )----- 3 ----( 1 ½ τόνοι )----- 5 Οι συγχορδίες - Mινόρε - έχουν πάντα τα εξής διαστήματα: από την βασική νότα μας συν 1 ½τόνο έχουμε την ( μινόρε εβδόμης ). 1 ---( 1 ½ τόνοι )----- 3 ----( 2 τόνοι )----- 5 Βασική νότα πχ.C Άρα προκύπτει ότι η συγχορδία C μινόρε αποτελείται από τις νότες C - Eb - G. Η διαφορά μεταξύ ματζόρε και μινόρε συγχορδίας βρίσκεται μόνο στη "μεσαία" νότα, που είναι μετατοπισμένη κατά ένα ημιτόνιο. Κλίμακα C ματζόρε και συγχορδία C ματζόρε: C - E - G. Αφού πήραμε τις νότες μία παρά μία, η συγχορδία περιέχει την πρώτη, την τρίτη και την πέμπτη νότα της κλίμακας. Όλες οι "κανονικές" συγχορδίες ματζόρε ή μινόρε σχηματίζονται με τον ίδιο τρόπο και αποτελούνται από τρεις νότες: Σ υ γ χ ο ρ δ ί ε ς - ε β δ ό μ η ς
C - E - G - B = Συγχορδία C μεγάλης εβδόμης = Cmaj7 Συγχορδία G ματζόρε εβδόμης G7 ( G - B - D - F ) Συγχορδία G μινόρε εβδόμης Gm7 ( G - Bb - D - F ) Συγχορδίες Μεγάλης εβδόμης Cmaj7 ( C - E - G - B ) 1 ----( 2 τόνοι )----- 3 ----( 1 ½ τόνοι )----- 5 ----( 2 τόνοι )----- 7 C συν 2 τόνοι = E συν 1 ½ τόνος = G συν 2 τόνοι. = B Σ υ γ χ ο ρ δ ί ε ς - δ ε υ τ έ ρ α ς - κ α ι τ ε τ ά ρ τ η ς Η τρίτη νότα είναι αυτή που δίνει στη συγχορδία το χαρακτήρα της και ορίζει αν θα είναι ματζόρε ή μινόρε. Στις συγχορδίες δευτέρας και τετάρτης παραλείπουμε αυτή την τρίτη νότα, και στην θέση της βάζουμε την δεύτερη ή την τέταρτη νότα της κλίμακας, πιο συγκεκριμένα, έχουμε την συγχορδία πχ.C ματζόρε: Συγχορδίες δευτέρας Csus2 ( C - D- G ) 1 ----( 1 τόνοι )----- 3 ----( 3 ½ τόνοι )----- 5 C συν 1 τόνο = D συν 3 ½ τόνοι = G Οι συγχορδίες τετάρτης Csus4 ( C - F- G ) 1 ----( 1 ½ τόνοι )----- 4 ----( 1 τόνοι )----- 5 Συγχορδίες πέμπτης (Powerchords) C5 ( C - G) Αφαιρούμε την τρίτη νότα που θα έκανε τη συγχορδία ματζόρε ή μινόρε. Έχουμε μόνο την πρώτη και την πέμπτη νότα της κλίμακας, και από εκεί και το όνομα "συγχορδίες πέμπτης" 1 ----( 3 ½ τόνοι )----- 5 Cσυν 3 ½ τόνοι = G Συγχορδίες ελαττωμένης ( CEbF# ) Σε αυτή τη συγχορδία δεν υπάρχει η πέμπτη νότα της κλίμακας (είναι η μόνη συγχορδία που δεν την έχει), αλλά έχει αντικατασταθεί από μια "μειωμένη 5η νότα παίρνει και το όνομα "ελαττωμένη" 1 ----( 1 ½ τόνος )----- 2 ----( 1 ½ τόνος )----- 4 C συν 1 ½ τόνο = Eb συν 1 ½ τόνο = F# Ελαττωμένη εβδόμης ( C Eb F# A ) 1 ----( 1 ½ τόνος )----- 2 ----( 1 ½ τόνος )----- 4 ----( 1 ½ τόνος )----- 6 Cσυν 1 ½ τόνο = Eb συν 1 ½ τόνο = F# συν 1 ½ τόνο = A Αν θυμηθούμε ότι έχουμε 12 ημιτόνια ή 6 τόνους σε μια οκτάβα, τότε έχουμε χωρίσει την οκτάβα σε 4 ακριβώς ίσα τμήματα. Και επειδή αυτή η συγχορδία είναι απόλυτα "συμμετρική", δεν παίζει τελικά κανένα ρόλο ποια είναι η βασική νότα, ή για να το πούμε με άλλα λόγια: Η συγχορδία αυτή είναι 4 συγχορδίες ταυτόχρονα! Τ ρ ί χ ο ρ δ α - ό ρ γ α ν α Συγχορδίες που αποτελούνται από τέσσερις νότες σε όργανα που έχουν μόνο τρεις χορδές, όπως το τρίχορδο μπουζούκι ή ο μπαγλαμάς. προσπαθούμε να παραλείψουμε κάποια από τις νότες της συγχορδίας, να είναι όσο το δυνατό μικρότερη η απώλεια.
Σ υ ν ο π τ ι κ ό ς π ί ν α κ α ς σ υ γ χ ο ρ δ ι ώ ν Στον παρακάτω πίνακα που συνοψίζονται όλες τα παραπάνω περιπτώσεις. Για κάθε τύπο συγχορδίας εμφανίζονται τα διαστήματα από τις νότες της συγχορδίας σε ημιτόνια
|